
MISA Press Freedom Award 
 
Previous Winners 
 
2005: Raymond Louw 
MISA awarded the 2005 MISA Press Freedom Award to South- Africa Based Editor and 
media freedom activist Raymond Louw, in recognition of his tireless campaigning for an 
enabling environment for media freedom and freedom on expression in our region 
 
Raymond Louw was honored at MISA’s annual general meeting in Windhoek in 
September 2005 where colleagues paid tribute to his lifelong career in media 
development and activism. 
 
Louw is currently the Deputy chairperson of MISA South Africa and holds numerous 
positions in the media. He is the editor and Publisher of Southern Africa Report, a weekly 
current affairs briefing. He further acts as the Africa consultant for the World Press 
Freedom Committee, is a council member of the South African National Editor’s Forum 
and the Freedom of Expression Institute. 
 
Louw is a general consultant on media, politics, and governmental affairs. He is actively 
campaigning, on behalf of several organizations, for the recognition of a free media in the 
New Economic Partnership for African Development (NEPAD) African Peer Review 
Mechanism (APRM). He has made several interventions on behalf of endangered 
journalists and was successful in securing the release of at least two journalists, Pius 
Njawe (Cameroon, 1998) and Ali Lamrabet (Morocco 2004) who were detained under 
insult laws. 
 
Louw continues to make substantial contribution to media freedom in SADC and Africa 
 
2004: Methaetsile Leepile 
 
In March 2002 under Methaetsile Leepile’s guidance the first ever vernacular Setswana 
broadsheet newspaper, Mokgosi,  was born in Botswana. The weekly broadsheet had a 
circulation of 10 000 copies.  
 
Leepile believes that there are compelling reasons to protect indigenous languages from 
extinction because when a language dies, a people’s knowledge dies with it. Editorially 
Mokgosi newspaper also tackled social, political, and economic issues from a 
development agenda, ensuring that a previously large sector of the Botswana population 
was able to access credible information on issues that affect their livelihood. Due to 
financial constraits Mokgosi has since folded. 
 
Mr Leepile is however no stranger to MISA. He was amongst the group of media 
practioners who met in Chobe in 1989 to discuss the future of media in the region. These 
discussions finally led to the formation of MISA through the Windhoek Declaration.  He 
became the first director of MISA in 1994 and left its head office in Windhoek in 1999 to 



take up a management of the Southern African Media Development Fund (SAMDEF). 
He left SAMDEF in 2003 to enter the private sector. He is currently the Managing 
director of the Botswana Guardian.  
 
2003: Dr Augusto Raul Paulino 
Through the award MISA recognizes the incalculable contribution made by Judge 
Paulino to the judicial process in Mozambique as well as access to information  and 
freedom of expression in the region. Judge Paulino presided over  the celebrated trial and 
conviction of six men accused of murdering Carlos Cardoso, one of Mozambique’s top 
investigative journalists.  The trial was hailed widely as both a triumph of the openness of 
the court proceedings and an indictment of the corruption among the country’s rich and 
powerful. By allowing the electronic media to cover the case live Judge Paulino gave the 
public an opportunity to form its own opinion and that has been a major step and a 
positive example for a whole continent to emulate. Although many Mozambicans may 
not be satisfied by the outcome, they have witnessed that the  judicial system can work. 
 
2002: No award was give. MISA celebrated its 10th anniversary in Maputo 
Mozambique.  
 
2001: Carlos Alberto Cardoso 
The late Carlos Alberto Cardoso, editor of Metical, was murdered on 22 November 2000. 
A fearless campaigner for freedom and a lifelong socialist who committed his life to the 
African revolution and the struggle against imperialism, Cardoso was gunned down  in 
what happens to have been a planned and professional assassination. Carlos’ exceptional  
talents as a writer ensured a rapid rise in the world of journalism. He worked first on the 
weekly magazine Tempo, then briefly on Radio Mozambique, before he was appointed 
chief news editor of the Mozambique News Agency (AIM) in 1980. In 1990, Cardoso 
was among a group of journalists campaigning for the inclusion of a specific commitment 
to press freedom in the new constitution. The clauses on the media in the 1990 
constitution, and  the follow-up press law of 1991, are among the most liberal in Africa. 
 
In 1992, Cardoso and a dozen others founded a journalists’ cooperative, Mediacop, 
launching Mediafax. A dispute in Mediacop in 1997 led to Cardoso leaving the 
cooperative to set up Metical. Cardoso campaigned tirelessly against what he regarded as 
the disastrous recipes for the economy imposed by the World Bank and the IMF, 
championing the fight of the cashew processing industry and later the sugar industry, 
against liberalization measures.  
 
Among the scandals that Cardoso had been investigating in the last months of his life, 
one stands out above all others. This was the largest banking fraud in the country’s 
history. In 1996, a well- organized criminal network stole the equivalent of $14 million 
out of Mozambique’s largest bank BCM. Although the names of the main suspects were 
known there was no prosecution and no trial.  
 
2000: Geoffrey Nyarota 



Geoffrey Nyarota as editor- in – chief of the Daily News in Zimbabwe has displayed skill 
and vision in keeping afloat the spirit and voice of the independent media in a country 
where independent media exists in a minefield of treacherous laws and intolerant 
authorities. Geoff has come a long way since his days as a reporter at the Zimbabwe 
Herald newspaper. In the process he has also ploughed a lonely furrow which is 
unavoidable for people like him who fail to seek shelter in the ever convenient shade of 
complacency, silence or political cover-ups.  
 
As editor of the Chronicle, he exposed corruption in high places in what was to become  
known as the ‘Willowgate scandal’. The resilience of Geoff came of age in a sense, with 
the launching  of The Daily News in March 1999. It was a magnanimous dream that it 
had roots- service due to Geoff’s skill in assembling a team of some of Zimbabwe’s most 
skilled and professional newspaper practitioners in  every field. The trial that the Daily 
News blazes has come at a price- the paper’s journalists have been harassed and attacked; 
in some parts of the country people can only read the paper in secret for fear of reprisals. 
The application of the Access to Information and Protection of Privacy Acts in 
Zimbabwe has led to the closure of the Daily News and its sister paper, the Daily News 
on Sunday.  
 
1999: Bright Chola Mwape 
The late Bright Chola Mwape was still a young man when he tragically died as a result of 
injuries sustained in a car accident in August 1999. In 1994 Bright was Managing Editor 
of The Post, Zambia’s leading and only independent daily newspaper. An article in 1996, 
in which he criticized a Zambian politician for attacking a Supreme Court judge who had 
earlier struck an important victory for the Right of Protest and Freedom of Assembly, 
saw him being condemned to indefinite imprisonment. Along with his editor-in-chief 
Fred M’menbe and fellow columnist Lucy  Shichone, Bright went into hiding to avoid 
being hauled off to prison. Later on Bright and Fred handed themselves over to the police 
in an act of defiance and bravery that challenged the Zambian Parliament to take their 
unjust decree to its logical conclusion. They were freed after 24 days.  
 
In 1997, Bright joined MISA’s regional secretariat to head the Media Information Unit. 
His disdain for the hypocrisy of  SADC governments was evident on the occasion of May 
3 1999 in a dynamic speech he delivered in Windhoek in Namibia. In his speech, Bright 
angrily dismissed a proposed Media Award the SADC governments were considering, 
questioning their moral right to confer such an award amid their obvious reluctance to 
refrain from or condemn government infringements on the rights of the media. 
 
1998: African Eye News service (AENS) 
African Eye News Service was the first media institution to be honored with the MISA 
Press Freedom Award. Based in South African province of Mpumalanga, AENS had 
established itself as one of the sub-region’s truly investigative news services. In its three 
years of existence , AENS, under the editorship of Justin Arenstein, had either halted or 
uncovered a series of corrupt practices in the public sector- some of which had led to 
public commissions of inquiry, or  resignations of the affected officials. Its bold and 
extremely courageous reporting earned it several enemies in both the public and private 



sectors of the South African community. The agency attracted numerous multimillion 
rand defamation suits, and to date it had won every case. Its team of journalists, 
especially Mr Aristein, had also been the targets of physical and verbal harassment, 
including death threats and threats of assault, while also being personally maligned. 
Despite this harassment and hostility, the AENS team carried on its mission with 
excellence, exhibiting mature and professional journalism with depth and carefully 
verified detail.     
 
1997: Gwen Lister 
Gwen Lister, as editor of The Namibian, almost single-handedly kept up the mantle of 
press freedom in Namibia, both before and after independence. Starting out as a journalist 
at the Windhoek Advertiser in 1975, she eventually went on to establish The Namibian, 
which hit the streets for the first time in August 1985. From the outset, The Namibian 
was the only newspaper in Namibia that was brave enough to expose ongoing atrocities 
and human rights abuses being committed by the South African occupational forces. 
Gwen’s determination to uncover the truth never wavered, despite concerted attempts to 
harass and intimidate her and the rest of The Namibian staff. Gwen’s commitment to a 
free press remained steadfast after Namibia’s independence in 1990, and her paper 
continued to adopt a watchdog role, this time over the new government of the South West 
African People’s Organisation (SWAPO). 
 
1996: Allister Sparks 
Allister Haddson Sparks has played a phenomenal role in the media in South Africa. 
Starting out as a reporter on the Queentown Daily Representative in 1951,  Allister rose 
to become a sub-editor under the renowned Donald Woods at the East London Daily 
Dispatch, the editor of the Sunday Express, and then the editor of the great Rand Daily 
Mail. It was during his tenure at the Rand Daily Mail in the late 1970s that Allister 
distinguished himself as a journalist of great valor and strength, willing to stick his neck 
out for a story even though it might have reached into the deep echelons of government. 
In 1992, a decade after being dismissed from the Rand Daily Mail, Allister was 
instrumental in setting up the Institute for the Advancement of Journalism (IAJ), based in 
Johannesburg South Africa. At the time of receiving the MISA Press Freedom award, 
Allister was serving on the Board of the South African. 
 
1995: Fred Membe 
Fred M’menbe probably one of the most persecuted journalists in his country and the rest 
of the region, is qualified accountant who, along with collegues John Mukela, Masautso 
Phiri and Mike Hall, founded The Post newspaper in Zambia in 1991. Since its founding 
as a weekly paper and its swift progress to a daily paper, the Post under the helm of Fred, 
tirelessly kept a watch on the government, exposing numerous incidents of corruption, 
illegal activities, bad governance, human rights abuses and lack of respect for the rule of 
law. In the process, and despite enormous efforts on the part of the government to harass 
The Post and Fred in particular, Fred has distinguished himself as a consistent and 
fearless journalist, committed to the ideals of media freedom.  
 
1994: Basildon Peta 



By the time the young Basildon Peta was awarded the MISA Press Freedom Award, he 
had already come up against the full might of the Zimbabwe police. A senior reporter at 
the Daily Gazette, Basildon was incarcerated in 1994 for a week, enduring long sessions 
of interrogation by the police, who failed to break his determination to stand by the truth. 
Basildon was also not cowered into silence and he went on to expose further incidents of 
corruption and abuse of power in government. Peta is currently practicing journalism in 
South Africa.  
 
1993: Onesimo Makani Kabweza 
The late Onesimo Makani Kabweza as editor of Moto in Zimbabwe, was one of the first 
Zimbabwean journalists to break the ‘culture of silence’ which followed the country’s 
independence in 1980. Onesimo dared to take a critical stand against the new 
Zimbabwean government under Robert Mugabe at a time when others were too scared to 
criticize or speak out against any government wrong doing. He was enthusiastic about the 
need for southern African media workers to unify and thus shared the dreams and 
aspirations of MISA. At the time of his death in 1993, Onesimo was on his way back 
from a trip to Harare on MISA business.  


